העובדים הפלסטינים בהתנחלויות ובישראל מתאגדים ואומרים לא לניצול

ארגון העובדים מען פרסם לאחרונה דו"ח על מצבם של העובדים הפלסטינים באזורי ההתנחלויות בגדה המערבית. הדו"ח סיכם את הניסיון המצטבר של מען בהגנה על זכויותיהם ובאיגודם במשך 10 השנים האחרונות, בכלל זה ההסכם הקיבוצי פורץ הדרך במוסך צרפתי בשנת 2017.

ארגון העובדים מען פרסם לאחרונה דו"ח על מצבם של העובדים הפלסטינים באזורי ההתנחלויות בגדה המערבית. הדו"ח סיכם את הניסיון המצטבר של מען בהגנה על זכויותיהם ובאיגודם במשך 10 השנים האחרונות, בכלל זה ההסכם הקיבוצי פורץ הדרך במוסך צרפתי בשנת 2017.

לרגל השקת הדו"ח ערך מען פאנל דוברים בבית הקונפדרציה בירושלים ביום 13.6.2019, בהשתתפות חבר הוועד של מען בארגון "בצלם", עבד אלכרים סעדי, תחקירן מאזור טול כרם, המתעד הפרת זכויות אדם פלסטיני בגדה המערבית; עו"ד חאלד דוחי מקו לעובד; החוקר האמריקאי אית'ן מורטון ג'רום, שחקר את הנושא  וליווה את מאבק מען במוסך צרפתי; ומנכ"ל מען, אסף אדיב. הנחתה עו"ד יעל פרנקל מסניף מען במזרח ירושלים. בכינוס נכחו עשרות עובדים פלסטינים מהגדה המערבית, פעילי זכויות אדם ישראלים, ופעילי מען.

עו"ד פרנקל ציינה שאם בתקופת האינתיפאדות צומצמה משמעותית כניסתם של עובדים פלסטינים לישראל, הרי שבשנים האחרונות נרשמת עלייה דרמטית במספר היתרי העבודה, כאשר כיום עובדים בישראל כ-100 אלף עובדים פלסטינים (70 אלף בהיתרים והשאר ללא היתר) ועוד 30 אלף בהתנחלויות ובאזורי התעשייה שלהן. פרנקל ציינה את הפער בין פסיקת בג"ץ שהחילה את דיני העבודה הישראלים גם על העסקת עובדים פלסטינים בהתנחלויות, לבין המצב בפועל, ואמרה, "מה שאנחנו כארגון מען פוגשות הוא עובדים שנמאס להם לשתוק ולהוריד את הראש, למרות שהשכר בשטח הרשות נמוך בהרבה, שיעורי האבטלה הגבוהים, והעדר מקורות פרנסה יוצרים דחף לחפש עבודה בהתנחלויות. התחושה שאנו מקבלות מהשטח היא של תסיסה ודרישה לעשות שינוי כאן ועכשיו".

פרנקל ציינה כי, "כדי להציע פתרון שורשי ובר-קיימא לעובדים הפלסטינים, החל מען לפעול לא רק במישור הפרטני, אלא במישור הקיבוצי של איגוד עובדים המועסקים באזור התעשייה במישור אדומים, תוך שמירה על מקום עבודתם. עם יצירת כוח פעולה מאוחד של עובדים פלסטינים אל מול מערכת הניצול, משיבים העובדים לידיהם את השליטה, ומשנים את מאזן הכוחות בשטח. כך הם יכולים לעודד ולהשתתף בתביעה רחבה לשינוי חברתי ופוליטי המשורטט במונחי שוויון, זכויות אדם וסיום הכיבוש על חייהם של מיליוני בני אדם".

אסף אדיב: מען נותן לעובדים הפלסטינים קול וכוח

מנכ"ל מען ציין בפתח דבריו כי במהלך שתי מערכות הבחירות האחרונות, אף מפלגה לא מעלה את השאלה של חמישה מיליון פלסטינים החיים תחת כיבוש, כאילו הם לא קיימים וכאילו אין בעיה כזו. אולם עשרות העובדים שהגיעו לאספה מוכיחים שהעם הפלסטיני רוצה לחיות, וכי הניסיון למחוק אותו יכשל. הוא ציין כי 130,000 פלסטינים עובדים בישראל ובהתנחלויות, מפרנסים את משפחותיהם המורחבות, והם בעלי כוח הקנייה שמחזיק את כלכלת הגדה. ההסתדרות גובה מכל אחד מהם 50 שקלים בחודש, שהם 40 מיליון שקלים בשנה, אבל כלל לא מתעניינת בהם, ואינה עושה דבר לטובתם. למעשה עמדת ההסתדרות לגזענות ולכיבוש ואינה שונה בגישתו מעמדת נתניהו.

העובדים שנכנסים לעבוד בישראל עוברים גיהינום יומיומי במחסומים, ובהשגת רישיונות והיתרים מול ספסרים. בהתנחלויות אנו פוגשים עובדים שחלקם עובדים ב"שחור", בשכר נמוך משכר המינימום, בלי דמי מחלה ובלי ביטוח על פציעה בעבודה. מול מציאות של ניצול ופגיעה בזכויות בסיסיות, אנו עדים בשנים האחרונות לתסיסה וזעם גדול שיוצרים אנרגיות חזקות לשינוי. עובדים אלו זקוקים לארגון עובדים שיגן עליהם, וביחד אפשר לשנות את מצבם, ואת המצב הכללי.

אדיב ציין כי מען מאמין שללא קשר למעמדן המשפטי של ההתנחלויות, ושל סוגיית העבודה באזורים אלו זכותו של כל פועל לקבל את כל זכויותיו. זכותו של כל עובד שיהיה לו ארגון עובדים שמגן עליו. פלסטינים עובדים בהתנחלויות כי יש כאן מקומות עבודה שמשלמים שכר, ומען כאיגוד עובדים עומד עם העובדים האלו שכן אף אחד לא מוכן לעשות זאת. האיגודים הפלסטינים חסרי מעמד פורמאלי בישראל, והאיגודים הישראלים לא מתעניינים בעובדים אלו. אדיב ציין כי בתקופה האחרונה מען מגיע לאלפי פלסטינים באמצעות הפייסבוק, ועשרות מתקשרים כי הם צמאים למידע על הזכויות שלהם. מאחר והמציאות אינה מובילה להקמת מדינה פלסטינית, צריך לדרוש את זכויותיהם היום.

אדיב התייחס גם לאבטלה הגבוהה ולמשכורות הנמוכות בגדה, המגיעות לשליש משכר המינימום בישראל, מה שגורם לפלסטינים להעדיף לעבוד בישראל; ולשינוי בעקבות בג"ץ גבעת זאב מ- 2007, שהחליט שלפועלים בהתנחלויות יש זכויות על פי החוק הישראלי. "ניצלנו את השינוי הזה כדי לאגד עובדים על פי החוק הישראלי", אמר אדיב. "ארגנו שביתה במוסך צרפתי בעקבות הפיטורים של חאתם אבו-זיאדה, ראש ועד העובדים, שהואשם בהאשמת שווא בחבלה ברכב צבאי. למרות שהמוסך הציע לו פיצויי פיטורים, עמדנו על זכותו להמשיך לעבוד. לאחר מאבק ארוך וקשה בית-הדין לעבודה החזיר אותו לעבוד, ולבסוף הצלחנו לחתום שם על הסכם קיבוצי תקדימי. בעקבות צרפתי איגדנו את פועלי חיי אדם, נ.א. מתכת ומכבסת גאולה, שהיום שלחנו לה מכתב התראה על הכרזת סכסוך עבודה, ואנו מתכוננים לשביתה ולדיון בבית-הדין לעבודה כדי למנוע ממנה לנצל את עובדיה".

אדיב ציין שמען נכנס לאחרונה לתחום הפועלים הפלסטינים העובדים בישראל. אם במקום לשלם להסתדרות בניגוד לרצונם הם ישלמו למען דמי טיפול, מען יוכל לעזור להם. הוא הציע לנוכחים להפיץ את הבשורה הזאת בין חבריהם כי ביחד אפשר לשנות את המצב. "בעולם כולו אנשים הפסיקו לשתוק, וגם אנחנו לא נשתוק, גם אם זה ייקח הרבה זמן ולא יהיה קל".

עו"ד ח'אלד דוח'י: חייבים לשים קץ לשיטה של גביית דמי תיווך מהעובדים הפלסטינים

עו"ד ח'אלד דוח'י, מנהל תחום עובדים פלסטינים בעמותת קו לעובד, ציין בדבריו שהעמותה נוצרה בראשית שנות ה-90 במטרה לשפר את המצב של הפועלים הפלסטינים שעבדו בתל-אביב. בהמשך החלה לטפול בבעיות גם של פועלים זרים, אבל לא עזבה את הפלסטינים. בתחילת שנות ה-70 ישראל החליטה להקים את מדור התשלומים, שאחראי על הפועלים הפלסטינים העובדים בתוך הקו הירוק. מדובר כיום ב- 70,000 אלף עובדים, שמתוכם 70% עובדים בבניין, 15% בחקלאות, והיתר בשירותים.

רבים מבין עובדים אלו הפכו לקורבנות של ספסרים בהיתרי כניסה לישראל שמנצלים אותם וגובים סכומי כסף דמיוניים מהעובדים. כדי להיכנס לישראל צריך כל עובד להגיש בקשה לצד הישראלי, שעורך בדיקה ביטחונית, נותן למי שעברו את הבדיקה הבטחונית כרטיס מגנטי, ומאשר לו להיכנס לישראל לשבועיים כדי לחפש עבודה. אולם הפועלים לא מכירים בישראל אף אחד, ורובם נכשלים בחיפוש עבודה. אז הם נאלצים לפנות לספסרים פלסטינים שגובים מהם כסף, ומפרסמים את עצמם בכל מקום. 40%-50% אחוז מהעובדים משלמים לספסרים כ- 2,000-3,000 ש"ח לחודש כל אחד, מה שמכניס אותם ללחץ כלכלי לא לאבד את מקום העבודה.

עו"ד דוח'י סיפר על פניות רבות שלו לגורמים ברשות הפלסטינית בניסיון להביא לפתרון: פניות לרשות בהמלצה למנות שר אחראי לפועלים הפלסטינים; פניות רבות למשרד העבודה הפלסטיני בבקשה לאסור בחוק על ספסרות; פנייה לאיגודים המקצועיים הפלסטינים, שגם הם לא היו מוכנים לפעול באופן נחרץ בנושא. בסופו של דבר אכן מונה אחראי במשרד העבודה הפלסטיני על העובדים בתוך ישראל, אך הוא נעדר כל סמכות, וכל הצעותיו נדחות.

עו"ד דוח'י סיפר עוד שיש מחשבה כיום בישראל לעשות שינוי יסודי בהסדרים, באופן שיתן לעובדים אישורי כניסה לענף ולא על שם מעביד מסוים, כדי שיוכלו להחליף מעסיק עם אותו אישור כניסה. זה שינוי מצוין, אלא שדנים בו כבר שנתיים-שלוש, ודומה שיש כוחות חזקים בישראל שמכשילים אותו. לטענתו גם מדור התשלומים בישראל רצה בעבר לשלם לפועלים הפלסטינים לפי החוק הישראלי, אבל בשנתיים האחרונות נסוג. "הכוח הוא בידיים של העובדים", סיכם דוחי. "אם הם יתאגדו יהיה להם כוח. אי אפשר לגרש או לפטר 100 עובדים שעובדים יחד".

עבד אל-כרים סעדי: אין הפרדה בין זכויות אדם וזכויות עובדים

"אני עובד 16 שנים בארגון "בצלם" שחבריו התאגדו במען, כי גם אנחנו צריכים להתאגד", אמר סעדי. "עד שפגשתי את מען, במשך 16 שנה לא ידעתי מהן הזכויות שלי. הבחירה של העובדים היושבים כאן להתאגד במען היא בחירה נכונה, ששומרת על הזכויות שלכם".

סעדי סיפר שבמסגרת מחקר אוניברסיטאי הוא ראיין עובדים פלסטינים רבים, אותם הגדיר כמי שמייצרים את כוח הקנייה ומחיים את הכלכלה הפלסטינית, והם הכי מנוצלים. לטענתו אין עוד מקום בעולם בו הפועלים יוצאים ב-2 בלילה כדי לחכות עד שפותחים את המעברים בשעה 5 בבוקר, ועוד צריכים לשלם 2,500 שקלים בחודש בשביל היתר כניסה, שזה כמו משכורת שלמה בגדה.

הוא סיפר על תופעה נרחבת של ענישה קולקטיבית על משפחות מורחבות, שאחד מבניהן מואשם בפיגוע. כדוגמא הוא סיפר על הכפר ברטעה המזרחית, שצעיר מתושביה היה מעורב בפגיעה של רכב פלסטיני ברכב צבאי שכתוצאה ממנה נהרג חייל ישראלי בשטחים. למרות שעדיין לא ברור אם מדובר בפיגוע או בתאונה, השלטונות מיהרו לשלול היתרים ל-120 אנשים עם אותו שם משפחה שעבדו בישראל, למשך חצי שנה. מדובר במאות מפרנסים שאין להם שום קשר לאירוע, שחיי משפחותיהם נהרסו וכתוצאה נפגעה אנושות כלכלת כפר שלם.

"בעולם כולו האיגודים המקצועיים מייצרים שינוי אמתי", אמר סעדי, "אני שמח שפגשנו את מען, ואני מייעץ לכל פועל שאני פוגש להצטרף. אתם העובדים יוצרים ומפרנסים משפחות, וזאת אחריות גדולה. חשוב שתהיו מאורגנים באיגוד עובדים ותדעו איך להגן על עצמכם."

סעדי גם קרא לפועלים לתעד כל אירוע שפוגע בזכויות שלהם, כפי שתחקירני בצלם מתעדים ברחבי הגדה.

אית'ן מורטון ג'רום – עמידתם של עובדי מוסך צרפתי עם מען היתה מדהימה

האקדמאי האמריקאי, אית'ן מורטון ג'רום, חקר במשך שנים את מצבם של העובדים הפלסטינים. בשנים האחרונות הוא עקב אחרי העבודה של מען וגם מיקד תשומת לב כאשר ביקר יותר מ-30 פעמים בעמק הירדן, הצטרף לפועלים בקטיף בהתנחלויות וגם אצל מעסיקים פלסטינים. מורטון ג'רום תיאר את המתרחש בעמק הירדן כמצב הכי גרוע בגדה: עבודת ילדים, פציעות עבודה קשות ושכר עלוב, ללא חוק שיגן עליהם.

לטענתו, חשוב שמצבם של העובדים הפלסטינים המנוצלים יועמד על סדר היום. מדובר גם בעובדים שמועסקים בתוך שטחי הרשות וגם באזורי ההתנחלויות. בכל מקום מה שקובע את המצב הוא חוקי הניצול הקפיטליסטי שחורגים מהקשר של לאום. מורטון ג'רום הסביר שלמרות טענות שנשמעות ברשות הפלסטינית להחרמת ההתנחלויות, בפועל אין כל אפשרות לבצע חרם זה. הוא שולל את התפיסה הישראלית לפיה ההתנחלויות מסייעות לפלסטינים ויוצרות מציאות של דו-קיום, אבל קרא לכל הגורמים הפלסטינים להכיר בכך שעובדי ההתנחלויות זכאים לזכויות ולא להתעלם מהם ומצרכיהם.

”הדבר החשוב ביותר לקהילה הבינלאומית ולקהילה הפלסטינית והישראלית בדו"ח של מען", הסביר מורטון ג'רום, "הוא הקביעה הפשוטה שהדבר שקובע לאיגוד הוא העזרה לעובדים ללא הבדל צבע, מגדר או לאום. זה עיקרון חשוב שצריך לחזור עליו שוב ושוב".

מורטון ג'רום דיבר על המאבק של מוסך צרפתי בתור החוויה החזקה ביותר במחקר שלו. "היה זה יום חם ביולי, בזמן הרמדאן", הוא תיאר", "הגעתי לשם וראיתי את העובדים שיצאו מתוך המוסך. מנכ"ל מען שאל את העובדים אם הם עומדים ביחד נגד הפיטורים של חאתם והם כולם הרימו ידיים לתמיכה. זה היה מפגן של עוצמה שהשאיר בי את חותמו".

עם סיום הפנל העניק מען תעודות הוקרה לעובדים שמלאו תקפיד בולט בהתארגנות עובדים ממוסך צרפתי, נ.א. מתכת, מכבסת גאולה, חיי אדם, רשות העתיקות, ולוי מתכת.

עוד

פרויקט מזרח ירושלים

בסיוע מען קיבלו עובדים דמי אבטלה על חודשי המלחמה הראשונים

בחודשים האחרונים סייע משרד מען בירושלים לעשרות פונים, שעבודתם הופסקה בשל המלחמה, לקבל דמי אבטלה. בעקבות התערבות מען וגופים אחרים הסכים הביטוח הלאומי לשלם לאותם עובדים קצבאות באופן רטרואקטיבי – קרי על תקופה שקדמה ליום הגשת התביעה בפועל. בסה"כ קיבלו העובדים שפנו למען תשלומים בסכום של 1.2 מיליון ₪.

המשך
תעשייה וענפים אחרים

הבחירות לוועד העובדים בעמותת יד ביד יוצאות לדרך

ביום ד' 27.3 יצאה מערכת הבחירות של ועד העובדים בעמותת יד ביד לדרך – סייעות וגננות המעון בחיפה הצביעו ובחרו פה אחד את הנציגה שלהם לועד העובדים. במהלך החודש הקרוב יערוך מען בחירות במוסדות החינוך של העמותה ברחבי הארץ. הוועד שיבחר ישתתף במו"מ על הסכם קיבוצי שלישי לעובדות ועובדי העמותה.

המשך
פרויקט מזרח ירושלים

משבר תעסוקתי חמור בירושלים המזרחית לקראת הרמדאן

ערב חודש הרמדאן עומדים התושבים הפלסטינים בירושלים המזרחית בפני משבר כלכלי וחברתי שהוחרף עם הגידול בשיעור של 7.6% באבטלה מאז פרוץ המלחמה. חרף המשבר הממשלה פוגעת באופן אנוש בתכנית החומש לירושלים המזרחית.
'מען – ארגון עובדים' קורא לראש העיר ולמועצת העיר הנכנסת לפעול להבטחת התקציבים לצמצום הפערים החברתיים-כלכליים בירושלים המזרחית

המשך
עובדים ועובדות פלסטינים

קו לעובד ומען לרשות האוכלוסין: יש לאפשר לעובדים הפלסטינים, שפרנסתם נגדעה לפני 4 חודשים, למשוך את כספם מקרן הפנסיה מבלי שההיתר שלהם יתבטל.

קו לעובד ומען לרשות האוכלוסין: יש לאפשר לעובדים הפלסטינים, שפרנסתם נגדעה לפני 4 חודשים, למשוך את כספם מקרן הפנסיה מבלי שההיתר שלהם יתבטל.
Kav LaOved – קו לעובד ומען, ארגוני זכויות עובדים, פנו לרשות האוכלוסין – האחראית על העסקת עובדים פלסטינים – בבקשה לנקוט בצעדים שיקלו על סבלם של העובדים מחד וימנעו כאוס בשוק העבודה מאידך. הפנייה הציעה פתרון יצירתי למצב אבסורדי: מצד אחד הממשלה מונעת כניסת עובדים פלסטינים, ומאידך מונעת מהם אפשרות לפדות את חסכונותיהם הפנסיוניים בקרן עמיתים.

המשך
עובדים ועובדות פלסטינים

אי אפשר לדחות עוד את ההחלטה – יש להחזיר את העובדים הפלסטינים לעבודה בישראל עכשיו

מערכת הביטחון מנהלת בימים אלו דיונים קדחתניים בניסיון למנוע התלקחות בגדה המערבית. לפי ידיעה בוויינט הבוקר (יום ב' 5.2) הדיון מתמקד בשתי שאלות: האם להכניס את 100 אלף הפועלים הפלסטינים עם היתר לעבוד בישראל; והאם להתיר למתפללים מוסלמים מהגדה שיאושרו להיכנס לירושלים במהלך החג. הערכת גורמי הביטחון היא שחודש רמדאן, שיחל השנה ב-10 במרץ, עלול להיות נפיץ יותר מתמיד על רקע המלחמה בעזה, ולכן השאלות האלו מוגדרות כקריטיות.

המשך

אנא כתבו את שמכם המלא, טלפון ותיאור קצר של נושא הפנייה, ונציג\ה של מען יחזרו אליכם בהקדם האפשרי.

رجاءً اكتبوا اسمكم الكامل، الهاتف، ووصف قصير حول موضوع توجهكم، ومندوب عن نقابة معًا سيعاود الاتصال بكم لاحقًا








כארגון שמחויב לזכויות עובדים ללא הבדלי דת, גזע, לאום, מגדר או מקצוע - דמוקרטיה היא נשמת אפינו.
מען מתנגד בחריפות לחוקי ההפיכה המשטרית שממשלתם הקיצונית של נתניהו, לוין, בן גביר וסמוטריץ' מנסה לכפות.

ללא דמוקרטיה אין זכויות עובדים,
כשם שארגון עובדים לא יכול להתקיים תחת דיקטטורה.

רק ניצחון המחנה הדמוקרטי יאפשר לפתח דיון בשאלה הפלסטינית, ולהגיע לפתרון אלטרנטיבי לכיבוש ולאפרטהייד, תוך הבטחת זכויות אדם ואזרח לכל, ישראלים ופלסטינים כאחד. כל עוד משטר האפרטהייד מתקיים, המחנה הדמוקרטי לא יצליח להביס את הפשיסטים הישראלים. לכן מען פועל לצרף את החברה הערבית והפלסטינית למחאה.

אנו מזמינים אותך:

לצעוד איתנו בהפגנות ולבנות אלטרנטיבה איגוד מקצועית, יהודית-ערבית דמוקרטית בישראל. הצטרפו היום לקבוצת הווטסאפ השקטה שלנו "צועדות/צועדים עם מען במחאה"

להצטרף למען ולאגד עובדים במקום העבודה שלך . קראו כאן איך מתאגדים במען.

לעקוב אחרי העבודה של מען ברשתות החברתיות