מהעצמה להצלחה – סיפור ההצלחה המדהים של עאידה אבו ח'לף (אום אל-אמין)

לפני כחמש שנים הצטרפה למען עאידה אבו ח'לף, בת 43, אם לחמישה ילדים וגרושה. המטרה שלה היתה למצוא עבודה שתאפשר לה לפרנס את משפחתה בכל תחום שהוא, כלומר עבודה במשרה מלאה, עם משכורת חוקית כולל זכויות סוציאליות. זאת לאחר שעבדה תקופה ארוכה באמצעות חברת כח אדם בעבודת טיפול בקשישים במשרה חלקית וללא שום זכויות.

באותה תקופה שובצה עאידה בקואופרטיב לניקיון שהיה בתחילת דרכו, והיא עבדה במשרה מלאה במפעל עם כל הזכויות החוקיות במשך שנה שלמה. לאחר שנה היא נאלצה לעזוב את המפעל בגלל חילוקי דעות בין המפעל לקואופרטיב. אך היא נשארה חברה בפורום הנשים של מען, והתחילה להשתתף באופן קבוע בפגישות העצמה שבועיות שמען מנהל במשך 15 שנה. ההעצמה היתה חלק בלתי נפרד מפרויקט "נשים ועבודה" של מען, שמטרתו לסייע לנשים ערביות חסרות מקצוע להשתלב בשוק העבודה, להעלות את שיעור הנשים הערביות העובדות, להוריד את שיעור העוני בחברה הערבית, ולחזק את מעמד האישה בחברה הערבית.

ההשתתפות בפגישות ההעצמה הפכו לציון דרך ששינה את החיים של עאידה מקצה אל קצה. לפני כן היא סבלה ממחסור ותנאי חיים קשים והרגישה שהיא תקועה בדרך ללא מוצא. פגישות ההעצמה שנערכות בהנחייתה המקצועית של מנחת הקבוצות, הנא תאופיק, שינו את המצב. אחרי כל פגישה עאידה הרגישה שהיא עוברת מהפכה פנימית, ורוכשת בהדרגה כוחות חדשים ואנרגיות חיוביות להתגבר על המכשולים ולשנות את חייה.

בכל אותה תקופה עבדה עאידה אצל מעסיקים שונים שהקשר איתם נוצר בסיועו של ארגון מען. במקביל עברה קורסים נוספים במטרה להשיג הכנסה נוספת למשכורתה. לפני כשנה הציע מען לעאידה להשתתף בקורס מקצועי במימון משרד העבודה והרווחה, באמצעות תוכנית "אשת חייל". היא לקחה קורס לטבחות, שלימד אותה לבשל בישול מסורתי באמצעות תנור מסורתי שקבור באדמה, שמכין "אוכל מעושן קבור" ומכיל בשר וירקות. היא הקימה תנור כזה והתחילה לבשל ולשווק את המזון לאיטה תוך התייעצות ועידוד של מען, פירסום בפייסבוק, ובאמצעות חברותיה בפורום הנשים של מען.

בחודש רמדאן שחל באמצע מגיפת הקורונה גדל מאוד הביקוש למזון המיוחד של אום אל-אמין, דבר שעודד אותה לפתח את הפרויקט, כאשר מען עוזר לה למצוא קונים נוספים.

לאחר בדיקה וחיפוש דקדקניים, החליטה עאידה לשכור מקום בג'ת ולפתוח מסעדה שבה תמכור את תבשיליה המיוחדים. הפתיחה ארעה ב- 5.12, ונכחו בה 100 מבקרים, שהתפזרו על מספר שעות על פי דרישות משרד הבריאות והפיקוח. היו שם נשים וגברים, מהמשפחה המורחבת, מפורום הנשים של מען, מאשת חייל ולקוחות, שכולם ללא יוצא מן הכלל תמכו בפרויקט ועודדו אותה להמשיך בו. כמו כן נכחו ראשי המועצות של באקה אל-גרביה וג'ת, שבטאו הערכה לאישיות החזקה וליזמות של עאידה.

עאידה מסכמת את הפרויקט כך: "אנחנו הנשים מטבענו אוהבות את החיים, ויש לנו סבלנות ויכולת לפתח את עצמנו ואת האישיות שלנו, אבל אנחנו זקוקות לתמיכה מורלית ולעידוד כדי להגיע למטרותינו. פגישות ההעצמה של מען הביאו אותי ליכולת לקבל החלטה לפתוח עסק פרטי באמצע מגיפת הקורונה שפגעה בהרבה מאוד עסקים פרטיים, כי למדתי שם שצריך ליצור הזדמנויות ולא לחכות שתבואנה מעצמן".

ראיינה ופא טיארה, מנהלת הפרויקט "נשים ועבודה" של מען במשולש.

עוד

פרויקט מזרח ירושלים

בסיוע מען קיבלו עובדים דמי אבטלה על חודשי המלחמה הראשונים

בחודשים האחרונים סייע משרד מען בירושלים לעשרות פונים, שעבודתם הופסקה בשל המלחמה, לקבל דמי אבטלה. בעקבות התערבות מען וגופים אחרים הסכים הביטוח הלאומי לשלם לאותם עובדים קצבאות באופן רטרואקטיבי – קרי על תקופה שקדמה ליום הגשת התביעה בפועל. בסה"כ קיבלו העובדים שפנו למען תשלומים בסכום של 1.2 מיליון ₪.

המשך
תעשייה וענפים אחרים

הבחירות לוועד העובדים בעמותת יד ביד יוצאות לדרך

ביום ד' 27.3 יצאה מערכת הבחירות של ועד העובדים בעמותת יד ביד לדרך – סייעות וגננות המעון בחיפה הצביעו ובחרו פה אחד את הנציגה שלהם לועד העובדים. במהלך החודש הקרוב יערוך מען בחירות במוסדות החינוך של העמותה ברחבי הארץ. הוועד שיבחר ישתתף במו"מ על הסכם קיבוצי שלישי לעובדות ועובדי העמותה.

המשך
פרויקט מזרח ירושלים

משבר תעסוקתי חמור בירושלים המזרחית לקראת הרמדאן

ערב חודש הרמדאן עומדים התושבים הפלסטינים בירושלים המזרחית בפני משבר כלכלי וחברתי שהוחרף עם הגידול בשיעור של 7.6% באבטלה מאז פרוץ המלחמה. חרף המשבר הממשלה פוגעת באופן אנוש בתכנית החומש לירושלים המזרחית.
'מען – ארגון עובדים' קורא לראש העיר ולמועצת העיר הנכנסת לפעול להבטחת התקציבים לצמצום הפערים החברתיים-כלכליים בירושלים המזרחית

המשך
עובדים ועובדות פלסטינים

קו לעובד ומען לרשות האוכלוסין: יש לאפשר לעובדים הפלסטינים, שפרנסתם נגדעה לפני 4 חודשים, למשוך את כספם מקרן הפנסיה מבלי שההיתר שלהם יתבטל.

קו לעובד ומען לרשות האוכלוסין: יש לאפשר לעובדים הפלסטינים, שפרנסתם נגדעה לפני 4 חודשים, למשוך את כספם מקרן הפנסיה מבלי שההיתר שלהם יתבטל.
Kav LaOved – קו לעובד ומען, ארגוני זכויות עובדים, פנו לרשות האוכלוסין – האחראית על העסקת עובדים פלסטינים – בבקשה לנקוט בצעדים שיקלו על סבלם של העובדים מחד וימנעו כאוס בשוק העבודה מאידך. הפנייה הציעה פתרון יצירתי למצב אבסורדי: מצד אחד הממשלה מונעת כניסת עובדים פלסטינים, ומאידך מונעת מהם אפשרות לפדות את חסכונותיהם הפנסיוניים בקרן עמיתים.

המשך
עובדים ועובדות פלסטינים

אי אפשר לדחות עוד את ההחלטה – יש להחזיר את העובדים הפלסטינים לעבודה בישראל עכשיו

מערכת הביטחון מנהלת בימים אלו דיונים קדחתניים בניסיון למנוע התלקחות בגדה המערבית. לפי ידיעה בוויינט הבוקר (יום ב' 5.2) הדיון מתמקד בשתי שאלות: האם להכניס את 100 אלף הפועלים הפלסטינים עם היתר לעבוד בישראל; והאם להתיר למתפללים מוסלמים מהגדה שיאושרו להיכנס לירושלים במהלך החג. הערכת גורמי הביטחון היא שחודש רמדאן, שיחל השנה ב-10 במרץ, עלול להיות נפיץ יותר מתמיד על רקע המלחמה בעזה, ולכן השאלות האלו מוגדרות כקריטיות.

המשך

אנא כתבו את שמכם המלא, טלפון ותיאור קצר של נושא הפנייה, ונציג\ה של מען יחזרו אליכם בהקדם האפשרי.

رجاءً اكتبوا اسمكم الكامل، الهاتف، ووصف قصير حول موضوع توجهكم، ومندوب عن نقابة معًا سيعاود الاتصال بكم لاحقًا








כארגון שמחויב לזכויות עובדים ללא הבדלי דת, גזע, לאום, מגדר או מקצוע - דמוקרטיה היא נשמת אפינו.
מען מתנגד בחריפות לחוקי ההפיכה המשטרית שממשלתם הקיצונית של נתניהו, לוין, בן גביר וסמוטריץ' מנסה לכפות.

ללא דמוקרטיה אין זכויות עובדים,
כשם שארגון עובדים לא יכול להתקיים תחת דיקטטורה.

רק ניצחון המחנה הדמוקרטי יאפשר לפתח דיון בשאלה הפלסטינית, ולהגיע לפתרון אלטרנטיבי לכיבוש ולאפרטהייד, תוך הבטחת זכויות אדם ואזרח לכל, ישראלים ופלסטינים כאחד. כל עוד משטר האפרטהייד מתקיים, המחנה הדמוקרטי לא יצליח להביס את הפשיסטים הישראלים. לכן מען פועל לצרף את החברה הערבית והפלסטינית למחאה.

אנו מזמינים אותך:

לצעוד איתנו בהפגנות ולבנות אלטרנטיבה איגוד מקצועית, יהודית-ערבית דמוקרטית בישראל. הצטרפו היום לקבוצת הווטסאפ השקטה שלנו "צועדות/צועדים עם מען במחאה"

להצטרף למען ולאגד עובדים במקום העבודה שלך . קראו כאן איך מתאגדים במען.

לעקוב אחרי העבודה של מען ברשתות החברתיות