הסדרי העסקה מיושנים והזנחה פושעת בענף ההובלה גורמים לריבוי מסוכן של תאונות קטלניות וסבל לנהגי המשאיות

לכבוד: שר התחבורה ישראל כץ, שר הכלכלה, בנימין נתניהו, מנכל משרד הכלכלה, עמית לנג, יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל

הסדרי העסקה מיושנים והזנחה פושעת בענף ההובלה גורמים לריבוי מסוכן של תאונות קטלניות וסבל לנהגי המשאיות

מטרתו של מסמך זה להתריע על הנעשה בענף ההובלה בישראל, ענף המתאפיין בהסדרי עבודה מיושנים, הזנחה פושעת של תחום הבטיחות, העדר פיקוח, וכתוצאה –  ריבוי מסוכן של תאונות קטלניות וקשות, כמו גם סבל בל ישוער לציבור נהגי המשאיות. לאלה יש להוסיף את החוסר בנהגים מנוסים ובעלי כישורים מתאימים – שקשור ישירות לתנאי עבודה והסדרים פוגעניים בענף – וכתוצאה מכך ירידה באיכות האנושית של הנהגים. יש כאן ספירלה כלפי מטה, ואם לא יינקטו הצעדים המתאימים היא עלולה להביא לאסון.

מזה יותר מ-7 שנים פעיל ארגון העובדים מען בקרב נהגי משאיות במטרה לטפל ולקדם את תנאי העבודה והשכר של נהגים, מתוך דאגה עמוקה למצב הענף בכלל. במשך שנים אלו מקיים הארגון נוכחות קבועה בשערי הנמלים וחלוקת עלונים וחוברות לנהגים; נותן סיוע למאות נהגים, לרבות סיוע משפטי להשגת זכויות מול מעסיקים; פועל להקמת ועדי עובדים בחברות הובלה, אל מול התנגדות נחרצת מצד הנהלות החברות, בהן חברות מובילות (כיום מנהל מען מו"מ קיבוצי עם חברת מובילי דרור המובילה הרשמית של איקאה, HP, פלסטרוניקס, לוריאל ועוד).

כך מצוי מען בקשר יומיומי עם אלפי נהגי משאיות – בודדים וקבוצות – ומקבל מהם דיווחים שוטפים על מצב העבודה בענף. בנוסף יצר מען קשרים עם איגודים מקצועיים של עובדי תחבורה באירופה כדי ללמוד מהם על ההסדרים המקובלים שם.

המסמך שמוצג לפניכם מצביע על החוליים הקשים שמהם סובל ענף ההובלה ומציע רעיונות ברי ביצוע שלהערכתנו יכולים לשפר את המציאות, להפחית את מעורבותם של נהגי משאיות בתאונות דרכים, ולהקל את הסבל של הנהגים עצמם.

המצב העגום של ענף ההובלה בישראל

נהגי המשאיות הכבדות מהווים מגזר כלכלי מרכזי בישראל. 95% מכלל שינוע הסחורות בישראל מתבצע על גבי משאיות. אלא שלמרות מעמדם המרכזי בכלכלה, נהגי המשאיות סובלים מתנאי עבודה קשים, שכר נמוך, שעות עבודה ארוכות והעדר אכיפה בתחום הבטיחות. התוצאה הקשה היא של ענף המתנהל בשיטות עבודה בלתי הולמות, המנוגדות במקרים רבים להוראות החוק והתקנות, כל זאת על גבם של הנהגים.

כידוע, החוק אוסר על העסקת נהג בנהיגה למעלה מ- 12 שעות עבודה ביום. בפועל, תחת איומי פיטורים, נאלצים נהגים רבים לנהוג למעלה מ-12 שעות מחשש לאבד את פרנסתם במידה ויסרבו. המצב הזה ידוע היטב לכל המעורבים בענף. למותר לציין כי שעות העבודה הארוכות גורמות לירידה בערנות הנהגים, וכתוצאה ישירה מכך לעלייה בשיעור תאונות הדרכים הקטלניות שבהן מעורבות משאיות. תמונת המצב שתארנו כאן עולה משיחות אין ספור שקיימנו עם נהגים בשנים האחרונות. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מאשרים אף הם את הממצאים שלנו בכל הקשור לשעות העבודה הארוכות שנכפות על הנהגים נגד רצונם על ידי המעביד.

לפי מידע שפרסמה עמותת אור ירוק, בשנת 2014 היו 85 תאונות דרכים קטלניות בהן הייתה מעורבת משאית, שהן כ-30% מתוך 291 התאונות הקטלניות באותה שנה. נתון זה יש לקרוא לאור העובדה ששיעור המשאיות מכלל הרכבים בכביש הוא כ-11% (328 אלף משאיות מתוך כשלושה מליון כלי רכב). קרי שעור התאונות של משאיות גדול פי שלוש מזה של רכב אחר.
ממחקר שפורסם בשנת 2009 על תנאי עבודה, העייפות ותאונות של נהגי רכב כבד (מחקר שנערך על ידי חוסיין ג'והיינה  M.P.H/ היחידה לרפואה תעסוקתית וסביבתית/ בית הספר לבריאות הציבור/ האוניברסיטה העברית ירושלים – פורסם על ידי עמותת אור ירוק) עולה, כי כמחצית מהנהגים היהודים ושליש מהנהגים הערבים דווחו כי המעסיק מכריח אותם לעבוד יותר מ- 12 שעות, דבר המהווה עברה על החוק.

Share this:
Share this page via Email Share this page via Stumble Upon Share this page via Digg this Share this page via Facebook Share this page via Twitter
Print Friendly, PDF & Email

עמודים: 1 2 3 4 5 6

1 23 ... 6הבא »