יבוא עוד עובדי בניין סיניים רק יחריף המשבר בענף הבניין

נייר עמדה של ארגון העובדים מען לקראת דיון בעניין ייבוא עובדים לבניין מסין 27.7.15

כוונת הממשלה להתיר ייבוא של אלפי עובדי בניין מסין בבניין בעילה של הצורך לספק כוח אדם מקצועי שיסייע בהורדת מחירים, היא צעד הרסני שמשקף העדר מדיניות וחיפוש פתרון קל מתחת לפנס. נתונים מדעיים שמספק בנק ישראל בשנים האחרונות מצביעים על כך שייבוא מוגבר של עובדים סינים הוא הרסני לענף הבניין ומנציח את המחלות הכרוניות ממנו הוא סובל.

מאחורי ההצדקות להחלטה מסתתרת עובדה ידועה: קבלנים וחברות כוח אדם רוצים לייבא סינים כי כל עובד סיני משלם להם סכומי העתק לפני הגיעו לארץ. רק לפני שלוש שנים אשרה הממשלה לקבלנים לייבא עובדים מבולגריה, והבטיחה פיקוח ממשלתי כדי שלא יגבו מהם כספי תיווך. התוצאה – הקבלנים פשוט לא ניצלו את ההזדמנות למעט כמה מאות עובדים.

הטענה שהורדת מכסות העובדים הזרים לא הביאה להגדלת מספר העובדים הישראלים בענף היא טענה שקרית. לפי נתונים שפרסם בנק ישראל בשנת 2000 (שנת שיא בהיתרים של עובדים זרים בבניין) היה מספר הישראלים שהועסקו בעבודות רטובות בבניין 22 אלף בלבד. בשנת 2012 עלה מספרם של ישראלים בעבודות אלו ל- 37 אלף, עליה של 68%. גם מספר הישראלים בענף בכלל (כולל בעבודות גמר) עלה בתקופה זו מ-118 אלף בשנת 2001 ל- 166 אלף כיום, עליה של 40%. (ראו "עובדים ישראלים מצטרפים לענף הבנייה, אך הקבלנים מתעקשים על זרים" מיקי פלד כלכליסט  6.3.14)

גם הטענה שייבוא עובדים סינים יאפשר לשפר את קצב ואיכות הבנייה היא חסרת שחר. מחקר של פרופ' יחיאל רוזנפלד ודר' חנן בר עוז  מהמחלקה לתכנון בניין בטכניון משנת 2010 קבע למעשה את ההיפך: דווקא יבוא עובדים זולים מחו"ל מנציח את הפיגור הטכנולוגי של ענף הבניין בישראל ואת רמת הביצוע הנמוכה, וגורמת להתמשכות הפרויקטים לזמן ארוך ולרמה גבוהה של ליקויים. (ראו ראיון בדה מרקר 14.2.14). לאותה מסקנה הגיע פרופ' צבי אקשטיין שהיה המשנה לנגיד בנק ישראל ב-2011. בדו"ח ועדה בין משרדית של הממשלה לבחינת נושא העובדים הזרים שהוא חיבר באותה שנה, קבע אקשטין כי הגדלת היקף העסקתם של עובדים זרים בענף הוא הגורם לפיגור הטכנולוגי והכלכלי שלו. (ראיון בדה מרקר 13.6.2011). אקשטין הצביע על הפער בין הפריון במגזר העסקי בכלל ובענף הבנייה. בעוד התוצר במגזר העסקי בישראל עלה מאז שנת 1967 פי 2.3, התוצר לעובד בענף הבניין גדל בשיעור נמוך של 30-60 אחוזים. הפיגור העצום בתוצר ובשכר בענף הבניין בהשוואה למגזר העסקי נוצר כתוצאה מהתמכרות ענף הבנייה להעסקת עובדים זרים זולים. קודם לכן פלסטינים, ולאחר מכן עובדים זרים.

בשורה התחתונה – מדובר בזירה פרוצה שמגלגלת מיליארדים מתקציבי המדינה ומנוהלת בשיטות מיושנות ולקויות. אתרי הבנייה מפוצלים בין עשרות קבלני משנה, שהופכים את השליטה בכוח האדם ואת הכשרתו לבלתי אפשריים. שכר העובדים נמוך, שעור תאונות עבודה גבוה, ואין פיקוח ממשלתי על הוראות הבטיחות וזכויות העובדים. הלקוחות מקבלים רמת ביצוע נמוכה ושעור ליקויים גבוה.

הממשלה מצידה אינה משקיעה אפילו שקל אחד בפיתוח מיזמי בנייה למגורים לזוגות צעירים,  וחיסלה את הדיור הציבורי. הממשלה משווקת קרקעות שמיועדות לדיור לכל המרבה במחיר, במקום להקצות קרקעות במחיר מוזל ותחת פיקוח לבניה, ולהוזיל משמעותית את מחירי הדיור.

מדיניות שמקדמת ייבוא עובדים סיניים בשכר נמוך רק תפגע בסיכוי להכשיר עובדים מקומיים ולהפוך את הבנין לענף מודרני ומתקדם. ייבוא עובדים זולים לא יביא להוזלת מחירי הדיור, אלא רק יעשיר את חברות כח האדם. על הממשלה לפתח תכנית לקידום טכנולוגי של ענף הבניין, מה שישדרג את מעמד העובדים בענף, וגם יפתור בעיות תעסוקה קשות במגזר הערבי.

ארגון העובדים מען מייצג עובדי בניין ומקדם תכניות להעלאת המודעות לנושא הבטיחות בבנין

למידע נוסף

ארז וגנר – רכז סניף מען בירושלים 050-7596492

עוד

פרויקט מזרח ירושלים

בסיוע מען קיבלו עובדים דמי אבטלה על חודשי המלחמה הראשונים

בחודשים האחרונים סייע משרד מען בירושלים לעשרות פונים, שעבודתם הופסקה בשל המלחמה, לקבל דמי אבטלה. בעקבות התערבות מען וגופים אחרים הסכים הביטוח הלאומי לשלם לאותם עובדים קצבאות באופן רטרואקטיבי – קרי על תקופה שקדמה ליום הגשת התביעה בפועל. בסה"כ קיבלו העובדים שפנו למען תשלומים בסכום של 1.2 מיליון ₪.

המשך
תעשייה וענפים אחרים

הבחירות לוועד העובדים בעמותת יד ביד יוצאות לדרך

ביום ד' 27.3 יצאה מערכת הבחירות של ועד העובדים בעמותת יד ביד לדרך – סייעות וגננות המעון בחיפה הצביעו ובחרו פה אחד את הנציגה שלהם לועד העובדים. במהלך החודש הקרוב יערוך מען בחירות במוסדות החינוך של העמותה ברחבי הארץ. הוועד שיבחר ישתתף במו"מ על הסכם קיבוצי שלישי לעובדות ועובדי העמותה.

המשך
פרויקט מזרח ירושלים

משבר תעסוקתי חמור בירושלים המזרחית לקראת הרמדאן

ערב חודש הרמדאן עומדים התושבים הפלסטינים בירושלים המזרחית בפני משבר כלכלי וחברתי שהוחרף עם הגידול בשיעור של 7.6% באבטלה מאז פרוץ המלחמה. חרף המשבר הממשלה פוגעת באופן אנוש בתכנית החומש לירושלים המזרחית.
'מען – ארגון עובדים' קורא לראש העיר ולמועצת העיר הנכנסת לפעול להבטחת התקציבים לצמצום הפערים החברתיים-כלכליים בירושלים המזרחית

המשך
עובדים ועובדות פלסטינים

קו לעובד ומען לרשות האוכלוסין: יש לאפשר לעובדים הפלסטינים, שפרנסתם נגדעה לפני 4 חודשים, למשוך את כספם מקרן הפנסיה מבלי שההיתר שלהם יתבטל.

קו לעובד ומען לרשות האוכלוסין: יש לאפשר לעובדים הפלסטינים, שפרנסתם נגדעה לפני 4 חודשים, למשוך את כספם מקרן הפנסיה מבלי שההיתר שלהם יתבטל.
Kav LaOved – קו לעובד ומען, ארגוני זכויות עובדים, פנו לרשות האוכלוסין – האחראית על העסקת עובדים פלסטינים – בבקשה לנקוט בצעדים שיקלו על סבלם של העובדים מחד וימנעו כאוס בשוק העבודה מאידך. הפנייה הציעה פתרון יצירתי למצב אבסורדי: מצד אחד הממשלה מונעת כניסת עובדים פלסטינים, ומאידך מונעת מהם אפשרות לפדות את חסכונותיהם הפנסיוניים בקרן עמיתים.

המשך
עובדים ועובדות פלסטינים

אי אפשר לדחות עוד את ההחלטה – יש להחזיר את העובדים הפלסטינים לעבודה בישראל עכשיו

מערכת הביטחון מנהלת בימים אלו דיונים קדחתניים בניסיון למנוע התלקחות בגדה המערבית. לפי ידיעה בוויינט הבוקר (יום ב' 5.2) הדיון מתמקד בשתי שאלות: האם להכניס את 100 אלף הפועלים הפלסטינים עם היתר לעבוד בישראל; והאם להתיר למתפללים מוסלמים מהגדה שיאושרו להיכנס לירושלים במהלך החג. הערכת גורמי הביטחון היא שחודש רמדאן, שיחל השנה ב-10 במרץ, עלול להיות נפיץ יותר מתמיד על רקע המלחמה בעזה, ולכן השאלות האלו מוגדרות כקריטיות.

המשך

אנא כתבו את שמכם המלא, טלפון ותיאור קצר של נושא הפנייה, ונציג\ה של מען יחזרו אליכם בהקדם האפשרי.

رجاءً اكتبوا اسمكم الكامل، الهاتف، ووصف قصير حول موضوع توجهكم، ومندوب عن نقابة معًا سيعاود الاتصال بكم لاحقًا








כארגון שמחויב לזכויות עובדים ללא הבדלי דת, גזע, לאום, מגדר או מקצוע - דמוקרטיה היא נשמת אפינו.
מען מתנגד בחריפות לחוקי ההפיכה המשטרית שממשלתם הקיצונית של נתניהו, לוין, בן גביר וסמוטריץ' מנסה לכפות.

ללא דמוקרטיה אין זכויות עובדים,
כשם שארגון עובדים לא יכול להתקיים תחת דיקטטורה.

רק ניצחון המחנה הדמוקרטי יאפשר לפתח דיון בשאלה הפלסטינית, ולהגיע לפתרון אלטרנטיבי לכיבוש ולאפרטהייד, תוך הבטחת זכויות אדם ואזרח לכל, ישראלים ופלסטינים כאחד. כל עוד משטר האפרטהייד מתקיים, המחנה הדמוקרטי לא יצליח להביס את הפשיסטים הישראלים. לכן מען פועל לצרף את החברה הערבית והפלסטינית למחאה.

אנו מזמינים אותך:

לצעוד איתנו בהפגנות ולבנות אלטרנטיבה איגוד מקצועית, יהודית-ערבית דמוקרטית בישראל. הצטרפו היום לקבוצת הווטסאפ השקטה שלנו "צועדות/צועדים עם מען במחאה"

להצטרף למען ולאגד עובדים במקום העבודה שלך . קראו כאן איך מתאגדים במען.

לעקוב אחרי העבודה של מען ברשתות החברתיות